افزایش سهم مواد خام بازیافتی و تجدیدپذیر در محصولات نوکیان تایرز

نوکیان تایرز با هدف افزایش سهم مواد خام بازیافتی و تجدیدپذیر در تایرهای تولیدی این شرکت به ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰، قرارداد خرید بلندمدتی با اینویرو منعقد کرد.

به گزارش تایر نیوز به نقل از تایر تکنولوژی، سرمایه‌گذاری مشترک بازیافت لاستیک Antin Infrastructure Partners و Enviro Systems شامل ایجاد کارخانه‌های بازیافت لاستیک خودرو در سراسر اروپا با ظرفیت بازیافت سالانه یک میلیون تن تایر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

انتظار می‌رود نخستین کارخانه بازیافت تایر تا سال ۲۰۲۶ در سوئد به طور کامل عملیاتی شده و برایتولید لاستیک‌های نوکیان تایرز (Nokian Tyres) مورد استفاده قرار بگیرد.

دوده یا کربن سیاه (carbon black) به عنوان فیلر تقویت‌کننده در تایر، برای افزایش خواص فیزیکی مانند استحکام استفاده می‌شود. استفاده از کربن سیاه باعث کاهش استفاده از مواد خام و افزایش سهم مواد بازیافتی در تولید تایر می‌شود.

البته استفاده از مواد خام بازیافتی و تجدیدپذیر در لاستیک‌ خودرو نباید ویژگی‌های ایمنی آن را مختل کند.

کربن سیاه خالص، شکل آمورف کربن است، اما کربن سیاه بازیافتی (rCB) از طریق پیرولیز (pyrolysis) تولید می‌شود. میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از کربن سیاه بازیافتی ۹۰ درصد کمتر از کربن سیاه خالص است.

شرکت فنلاندی نوکیان تایرز، استفاده از کربن سیاه بازیافتی (rCB) در خط تولید تجاری خود را از سال ۲۰۲۲ آغاز کرد و اکنون انتظار می‌رود با افتتاح کارخانه بازیافت لاستیک خودرو تا سال ۲۰۲۶، سهم مواد خام تجدیدپذیر از جمله کربن سیاه بازیافتی در تایرهای تولیدی این شرکت تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

کد خبر 148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha