خودکفایی در تولید تایر تی بی آر تا ۵ سال آینده

یک تولیدکننده گفت: در دهه شصت در ایران سه کارخانه ایران تایر، دنا و کیان تایر فعالیت می کردند ولی امروز ۱۲ کارخانه در ایران فعال و میزان تولید از حدود ۴۰ هزار تن در سال های دهه ۶۰ به ۳۰۰ هزار تن رسیده است. امروز در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تمام نیاز کشور را تولید می کنیم و توانایی صادرات نیز داریم؛ ضمن اینکه از طرفی با راه اندازی واحد سبلان تایر رازی و واحد تی بی آر بارز، در حوزه تایرهای تی بی آر ۶۰ درصد نیاز کشور تامین و تا ۵ سال آتی در حوزه این نوع تایر نیز خودکفا خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار تایرنیوز، اسکندر ستوده، پیشکسوت صنعت تایر ایران و رییس هیات مدیره یزد تایر با اشاره به تحولات صنعت تایر در دهه های اخیر، گفت: به تناسب تحولات تکنولوژیک در صنعت تایر در کلاس جهانی، این صنعت در کشور ما نیز با تحولات بنیادینی روبرو بوده که نتیجه این تحولات استانداردسازی پایاپای صنعت در تکنولوژی، دانش فنی، مهارت نیروی انسانی، کیفیت و کمیت تولید، همگام با دنیا است.

وی افزود: تکنولوژی گذشته این صنعت مبتنی بر تولید تایرهای بایاس بود که برای جاده های آن زمان تولید می شد، اما امروز از دیدگاه ساختاری، تولیدات این صنعت بر تایرهای رادیال استوار است؛ تولیداتی با وزن کمتر، سرعت بیشتر و قابلیت عملکرد مناسب تر که بر همین اساس، در ایران نیز با توجه به تحولات جهانی، در حال حاضر اکثر کارخانجات کشور رادیالیزه شده اند؛ به عنوان مثال امروز صد درصد محصولات کارخانه یزد تایر اعم از تایرهای سواری، وانتی و SUV، رادیال و بر اساس تکنولوژی وردشتاین هلند تولید می شوند.

به گفته ستوده، نکته حائز اهمیت دیگر این تحول تکنولوژیکی، تولید کاملا اتومات تایرهای سواری، وانتی و تی بی آر و کاهش قابل توجه فشاری است که در گذشته بر نیروی کار وارد می شد؛ ضمن اینکه امروزه نیروی انسانی این صنعت از نیروی فیزیکی به سمت نیروی فکری تغییر جهت داده است؛ به عبارتی نیروی انسانی که امروز در این صنعت مشغول به فعالیت است باید تحصیلات مرتبط داشته باشد، دانش کافی در اختیار داشته و از توانایی ذهنی مناسبی برخوردار باشد. این دو مولفه (توسعه تکنولوژی و نیروی کار) همزمان در خلال دهه های اخیر باعث توسعه کیفی و کمی در این صنعت شده است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه امروز تمام مراحل تولید تایر اعم از کامپاندینگ، کلندرینگ، اکستروژن و پخت تقریبا به طور کامل مکانیزه شده اند و تلاش شده به کار گیری حداقل نیروی کار در کنار حداکثر مکانیزاسیون و اتوماسیون در راستای کیفی سازی محصولات به همراه ارتقای کمی محصولات اتفاق بیفتد.

ستوده گفت: تایر کالایی بسیار استراتژیک است که سلامتی افراد به آن وابسته است، لذا تولید محصولی کاملا بی عیب و با ایمنی صد درصد بسیار ضروری است. امروز تکنولوژی تولید تایر در ایران، تکنولوژی روز دنیا و اروپا است و ماشین آلاتی که در این صنعت به کار می روند، همان ماشین آلاتی است که کارخانجات کشورهای صنعتی نیز در خطوط تولیدی خود به کار گرفته اند و از این منظر چیزی از دنیا کم نداریم و همگام با استانداردهای روز دنیا در حرکتیم.

وی افزود: استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا باعث شده کیفیت محصولات تولید داخل معادل کیفیت محصولات خارجی باشد و از استانداردهای روز دنیا تبعیت کند و این در حالی است که تایر تولیدی در ایران علاوه بر استانداردهای اجباری داخلی، باید استانداردهای روز دنیا و اروپا را نیز کسب کند تا بتواند به بازارهای جهانی راه یابد.

به گفته این تولیدکننده، نکته دیگر آن که نیروی انسانی که امروز در صنعت تایر مشغول به کار است با نیروی انسانی چهل سال پیش آن بسیار متفاوت است؛ دانش، اطلاعات فردی و اطلاعات فرایندی، آگاهی از نقش مواد اولیه در صنعت، آشنایی با انواع تست های کاربردی و دانش بهبود کیفیت و عملکرد تایر، همگی در متخصصان و مدیران، کارشناسان و کارکنان این صنعت به وجود آمده است و می توان ادعا کرد این صنعت در ایران صنعتی همپا با صنعت دنیا است.

وی افزود: تایرهای داخلی دارای شناسنامه هستند؛ کارخانه، دفتر شرکت ها، استانداردها همگی مشخص است و در صورت بروز مشکل، مصرف کننده توان پیگیری دارد، اما در استفاده از تایرهای وارداتی و تقلبی این دسترسی ها وجود ندارد. از طرفی نباید این نکته مهم فنی را نیز فراموش کرد که تایرهای ایرانی برای جاده های ایرانی و متناسب با شرایط آب و هوایی کشور ما تولید شده اند و شرایط رانندگی در ایران در تولید آنها در نظر گرفته شده، لذا با تاکید باید گفت استفاده از تایرهای ایرانی قطعا از نمونه های وارداتی آن مناسب تر است.

ستوده ادامه داد: در دهه شصت در ایران سه کارخانه ایران تایر، دنا و کیان تایر فعالیت می کردند ولی امروز ۱۲ کارخانه در ایران فعال و میزان تولید از حدود ۴۰ هزار تن در سال های دهه ۶۰ به ۳۰۰ هزار تن رسیده است. امروز در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تمام نیاز کشور را تولید می کنیم و توانایی صادرات نیز داریم. از طرفی با راه اندازی واحد سبلان تایر رازی و واحد تی بی آر بارز، در حوزه تایرهای تی بی آر ۶۰ درصد نیاز کشور تامین و تا ۵ سال آتی در حوزه این نوع تایر نیز خودکفا خواهیم شد.

وی افزود: علاوه بر این تمام طرح های صنعت تایر با تفکر صادرات محوری و با هدف راهیابی به بازارهای منطقه ای و جهانی تولید می شوند و به این موضوع ایمان داریم که محصولات ایرانی از منظر کیفی و کمی قابلیت عرضه و رقابت در بازارهای دنیا را دارند.

ستوده گفت: چالش های جدی در اقتصاد وجود دارد که طبیعتا دامن صنعت تایر را نیز گرفته است، یکی از موارد، عدم تخصیص ارز کافی برای تکمیل نیازهای توسعه ای در کشور و صنایع و به طور مشخص صنعت تایر است. واردات ماشین آلات و تکنولوژی و تکمیل طرح های توسعه ای در این صنعت نیازمند ارز کافی است. صنعت تایر یک صنعت استراتژیک است که عملیات توزیع کالاها در کشور به واسطه نقشی که در تولید خودرو و صنعت حمل و نقل دارد، وابسته به این صنعت است و انتظار می رود مسئولان کشور نیز به اهمیت استراتژیکی این صنعت نگاه ویژه ای داشته باشند تا واحدهای تولیدی به صد درصد ظرفیت تولید خود برسند و نیاز جامعه در این صنعت با تکیه بر توانایی داخلی به طور کامل مرتفع گردد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ایران کشوری است که صنایع پایین دستی پتروشیمی در آن از رشد بسیار مناسبی برخوردار بوده و ۷۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر اعم از کائوچوی مصنوعی، دوده ها، روغن های فرایند، نخ های تایر، مواد شیمیایی مورد نیاز همگی در داخل تولید می شوند. تنها بخشی که تا حدی به واردات متکی است کائوچوی طبیعی و مواد شیمیایی است.

به گفته ستوده، این بدان معناست که صنعت تایر صنعتی کاملا متکی بر ارزش افزوده و ثروت آفرین است. تایری که در داخل تولید می شود یک دلار ارزبری دارد و همان تایر در پروسه واردات برای هر کیلو به ۴ تا ۶ دلار ارز نیاز دارد و این نشان می دهد ارزش افزوده بالای این صنعت باعث صرفه جویی بسیار قابل توجه ارزی نیز می شود.

وی اظهار داشت: در عین حال توسعه صنایع وابسته به صنعت تایر بعد دیگری از ارزش این صنعت است که باعث ارتقای یک چرخه چند هزار نفری در اشتغال کشور می شود. تمام این صنایع وابسته با ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی، ارزش آفرینی و ایجاد ارز از طریق تبدیل مواد خام به کالاهای با ارزش افزوده بالاتر، به توسعه چرخ های اقتصادی کشور کمک می کنند و در عین حال باعث ارتقای تکنولوژیک در صنایع گوناگون می شوند. 

ستوده ادامه داد: بر این اساس به مسئولین توصیه می شود که با توجه به ظرفیت های متعددی که در داخل وجود دارد و با عنایت به یک بازار توسعه یافته ۵۰۰ میلیون نفری در منطقه که هیچ یک از کشورهای آن – به استثنای ترکیه – دارای کارخانه تایرسازی نیستند، فرصت های موجود را مغتنم شمرده و با حمایت های مناسب و مورد نیاز صنعت، زمینه را برای رشد و ترقی و خودکفایی در صنعت تایر فراهم نمایند.

کد خبر 109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha