تصمیمات دولتی تایر فراتر از تحریم های جهانی

فعالان صنعت تایر با انتقاد از مجموعه سیاست‌های دولت در صنعت تایر، تخصیص ارز و مشکلات ناشی از رفع تعهد ارزی را از جمله مسائل مبتلابه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دانستند.

تایرنیوز: محمودیان، دبیر انجمن صنعت تایر در پنل تخصصی تفکر توسعه صادرات در نخستین روز شانزدهمین همایش و هفتمین نمایشگاه صنعت تایر ایران با بیان این که کشور با چالش تامین ارز روبروست و صادرات یک الزام محسوب می شود، گفت: اما برخلاف دهه های قبل صادرات سخت تر و محدودتر شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته به کشورهای دور جهان نیز صادرات داشتیم و مشتریان بسیار خوبی دست و پا کرده بودیم، گفت: این موضوع بخشی از نیاز ارزی صنعت را تامین می کرد؛ اما یک شبه صادرات ممنوع شد.

محمودیان به موضوع تعرفه های صادراتی در یک دوره بعد از آزادسازی اشاره کرد و گفت: الان هم مساله رفع تعهد ارزی و چالش های تخصیص ارز، دامن تولید را گرفته و تولید کنندگان در عمل و بی دلیل برای صادرات تایر با مشکل روبرو هستند.

میرزایی: عقب نشینی تولیدکنندگان از صادرات

جمال میرزایی، رئیس انجمن تایر نیز در این نشست با اشاره به اینکه سیاستهای دولت در مسیر عدم صادرات است، گفت: تا دو ماه پیش تولید باید بر اساس ارز ترجیحی صورت می گرفت و با قیمت دولتی فروخته می شد و حالا ارز آزاد شده و قیمت‌ها هنوز دولتی است.

وی با بیان اینکه حتی بعد از آزادسازی صادرات هنوز نمی توان برخی سایزها را صادر کرد، افزود: تعهد ارزی باعث شده در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو شویم و اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر عدم تخصیص ارز ترجیحی به صادرکنندگان مشکل دیگری است که خطرات زیادی در مسیر تولید ایجاد کرده و باعث عقب نشینی برخی تولیدکنندگان از صادرات شد. در نتیجه این سیاست ها قاچاق شکل گرفته و صادرکنندگان بازارهای هدف صادراتی خود را به راحتی از دست داده اند و به جای کیلویی ۳ دلار محصول خود را ۲/۵ دلار عرضه می کنند.

وزارتخانه ای برای بخش خصوصی

محمدرضا گنجی در پنل تخصصی توسعه صادرات تایر با بیان این که باید فراتر از صادرات به موضوعات نگاه کنیم گفت: مشکل اصلی تداوم قیمت گذاری دولتی است و تا زمانی که این مشکل حل نشود، صادرات هم تسهیل نخواهد شد.

وی با اشاره به این که برندهای ما در منطقه معروف بودند و خریداران خارجی بدون چانه زنی خرید می کردند و حتی کوله بری تایر به خارج روالی معمول بود، پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم صادراتی را ارایه کرد و گفت: ایجاد کنسرسیوم به معنای عدم رقابت منفی تولیدکنندگان در بازارهای صادراتی است و در عوض همه محصولات صادراتی با قیمت های متفاوت؛ اما در بستری یکسان کالای خود را عرضه می کنند.

گنجی ادامه داد: برای رفع مشکلات صادرات باید فراتر از موضوعات کنونی را دید؛ به این معنا که در حال حاضر دو بخش دولت و تعاونی ها سهم خود را از حاکمیت اقتصادی کشور کسب کرده و توان چانه زنی خود را از این منظر افزایش داده اند، اما بخش خصوصی به رغم ۴۲ هزار تشکل و انجمن تحت سلطه دولت قرار دارد.

مدیر هماهنگی گروه رازی افزود: بخش خصوصی با آن که دارای اتاق بازرگانی است؛ اما یک سال و نیم از زمام انتخاب رئیس اتاق می گذرد و دولت همچنان از دعوت رئیس اتاق به جلسات به دلیل فشارهای وارده خودداری می کند.

وی پیشنهاد کرد: بخش خصوصی با کاهش تعداد تشکل ها و به جای آن ایجاد چند تشکل مقتدر با حضور در مجلس، برای ایجاد وزارتی که کاملا در اختیار بخش خصوصی باشد و وزیر آن توسط بخش خصوصی تعیین شود اقدام کنند که این موضوع لااقل توان چانه زنی بخش خصوصی با دولت و حاکمیت را سبب می شود.

استانداردهای جهانی صنعت تایر

ایرج زمانی فرد، مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد نیز در  پنل تخصصی توسعه صادرات گفت: امروزه مشتریان تایرهای تولیدی به طور خاص خودروسازان، به سمت تولید خودروهای روز در حرکت بوده و از تایرسازان تولید محصول بر اساس الزامات روز دنیا و استانداردهای سطح بالا مطالبه می کنند. 

به گفته وی، محدودیت های موجود باعث می شود شرکتها در ارائه استانداردها دچار تسامح و تساهل می شوند و این موضوع به کاهش کیفی منتهی می شود؛ اما در یزدتایر با توجه به سیاست های هلدینگ رازی باید در سطح بازارهای جهانی تولید صورت بگیرد و به رغم همه محدودیت ها ضروری است در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.

به گفته وی، برای این منظور بروزرسانی فناوری در تولید و طراحی و رعایت استانداردهای روز دنیا توسط ارزیاب های خارجی باعث شده ۱۲ سایز یزدتایر نشان Emark دریافت کنند.

کد خبر 102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha