چالش تعهد ارزی گمرکی برای صنعت تایر/۲.۵ دلار در هر کیلو صادرات را غیررقابتی کرد

قیمت هر کیلو تایر صادراتی طبق تعهد ارزی گمرکی ۲.۵ دلار است که با هزینه های جانبی از ۳ دلار فراتر می رود درحالیکه محصول چینی در بازارهای منطقه زیر ۲.۵ دلار در هر کیلو به فروش می رسد

رییس اداره صادرات مجتمع صنایع لاستیک یزد در گفتگو با تایرنیوز با بیان این که این شرکت از ابتدای تاسیس در حوزه صادرات تایرهای سواری، موتور و دوچرخه فعال بوده گفت: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به دلیل ایجاد محدودیت های صادراتی ناشی از تصمیمات مرتبط با تنظیم بازار داخل، بخشی از بازارهای صادراتی با مشکلات عدیده ای روبرو شد.

به گفته مهسا صادقی میزان صادرات مجتمع صنایع لاستیک یزد تا پیش از ممنوعیت های صادراتی سال ۹۷ به کشورهای افغانستان، عراق، نیجریه، پاکستان، مالی، سودان، یمن، سوریه و کشورهای دیگر رقمی معادل ده میلیون دلار بود و چند ماه قبل از این ممنوعیت صادراتی، توانسته بودیم به بازارهای ازبکستان، قزاقستان و رومانی نیز ورود کنیم.

به گفته وی بعد از ۱۴۰۰ که صادرات تایر آزاد شد این کشورها به دلیل جایگزینی محصول ایرانی با محصول چینی، برای خرید تایر ایرانی مقاومت هایی کردند که البته طبیعی است، با این حال مجتمع صنایع لاستیک یزد توانست بار دیگر به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان برگردد و بازارهای رومانی، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان نیز خریدار محصولات این مجموعه شدند.

به گفته صادقی با روسیه و ترکیه نیز مذاکراتی برای فروش تایرهای سواری داریم که البته مشکلاتی در حوزه تعرفه های گمرکی وجود دارد اما در حال بررسی و رایزنی برای رفع این موانع هستیم؛ به عنوان مثال تعرفه گمرکی در ترکیه به مانعی برای خرید تایرهای ایرانی تبدیل شده و مشتری های این کشور چانه زنی هایی بر سر قیمت تایر ایرانی دارند.

وی با اشاره به این که به کشور رومانی تایرهای دوچرخه و موتوری صادر می کنیم گفت: یکی از تهدیدهای جدی برای صادرات تایرهای ایرانی آن است که در بازارهای مختلف مثل بازار رومانی قیمت تایر چینی پایین تر است و بازار این کشور تحت تاثیر محصولات چینی است و این مشکل را در بازار عراق نیز داریم.

مدیر صادرات مجتمع صنایع لاستیک یزد با بیان این که در حال حاضر ۴ میلیون دلار صادرات داریم گفت: یکی از موانع صادراتی برای صادرکنندگان تایر ایرانی تعهد ارزی ۲.۵ دلاری برای هر کیلو تایر است که گمرک در نظر می گیرد و درنتیجه قیمت تایرهای ما در بازارهای هدف در حدود ۳ دلار برای هر کیلو قیمت می خورد که البته مشکلات نقل و انتقال ارز و اخذ کارمزدها و ... را هم داریم و این در حالی است که قیمت تایرهای چینی حتی زیر ۲.۵ دلار می باشد.

کد خبر 512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha