سخن مدیرمسئول/ چرا  تایر نیوز متولد شد؟

علی متقیان، مدیر مسئول پایگاه خبری تخصصی تایرنیوز که به تازگی با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار آزمایشی کرده است، در یادداشتی چرایی شکل‌گیری ایده تشکیل این سایت را مورد واکاوی قرار داده است.

تایر نیوز: علی متقیان، مدیر مسئول پایگاه خبری تخصصی تایر نیوز در یادداشتی نوشت: این روزها کمتر فردی از جامعه به چشم می­خورد که نیازش به تایر را نادیده گرفته و با این صنعت عظیم ارتباط برقرار نکرده باشد. هر چرخی که قرار است بچرخد و هر محموله­‌ای قرار است جابجا شود، هر حمل و نقل و جابجایی زمینی و هوایی که باید صورت گیرد، یک رکن آن صنعت تایر است و تسهیلات این صنعت.

اگر  صنعت راه‌­آهن و کشتیرانی را در حرکت و حمل و نقل، نادیده بگیریم که آنها هم وابستگی به تایر دارند، هر چرخی که برای حرکت و جابجایی تعریف شده، به صنعت تایر وابسته است. صنعتی که این میزان نیاز جامعه به آن تعریف شده، تا چندی پیش کاملا وابسته به خارج از کشور بوده است و درهای واردات به روی آن بدون هیچ محدودیتی، همواره گشوده بود؛ یعنی دیگران تولید می­‌کردند و ما مصرف! بدون اینکه توجه داشته باشیم که نفت خام را به بهایی ناچیز صادر می‌­کنیم و فرآورده آن را به گزاف خریداری می­‌نماییم.

با توسعه صنعت اتومبیل‌­سازی و گسترش وسایط نقلیه سبک و سنگین، ماشین­‌آلات کشاورزی و راه‌سازی و ضرورت حمل و نقل‌­های سنگین با مصرف بالای تایر در جاده­های طولانی، همه و همه دست بهم داده‌­اند تا این صنعت به عنوان یک نیاز بسیار ضروری، علاوه بر رفاه انسان­ها، ضعف و خطر صرفه‌­جویی آن، به جان انسان‌ها هم ارتباط پیدا کند. اینجا است که رونق این صنعت، با توجه به کثرت وسایط حمل و نقل، کم‌­کم بخشی از سهم بازار و اقتصاد، رفاه، گردشگری و تولید را به دست گرفته است.

به همین دلیل است که این صنعت عظیم که تولید آن مورد استفاده عموم مردم است، نیاز به حمایت، هدایت، شناخت بیشتر دارد و لازم است گروهی با فکر و اندیشه، در این زمینه دست به اطلاع­‌رسانی صحیح، هدفمند، دقیق و سریع زده و به جامعه آگاهی بخشند که نقش مردم وابسته به این صنعت، در این صنعت چیست؟

آیا ضرورت ندارد به طریقی مصرف‌­کنندگان بدانند و بینند و بیاندیشند تایری که با چرخش خود، آرامش، راحتی، سرعت و نرمی را برای سرنشینان اتومبیل‌­ها فراهم کرده، چگونه و با چه موادی ساخته شده و کارگرانی که برای آرامش آنها، در کارخانه‌ها با مواد اولیه این صنعت مواجه هستند، چگونه زندگی می‌­کنند و چه خطری در کمین آنها است.

آیا تاکنون فکر کرده­‌ایم، تنوع تایرها و نقش و نگار آنها برای چیست؟ یا تا کنون به اعداد و نشان‌­هایی که روی لاستیک­‌ها درج شده، فکر کرده­‌اید؟

تا کنون اندیشیده­‌ایم که تایر اتومبیل ما در برابر سرعت بالا تا چه حدی مقاومت دارد و برای این سرعت، ساخته شده است یا خیر؟ و ده‌ها سوال و جواب دیگر...

قصد بر این است «تایر نیوز» حلقه واسطی باشد بین تولیدکنندگان و تلاش‌گرانی که با سرمایه کلان، کارخانه‌­ای تاسیس، مهندسان و مدیرانی که در اداره این کارخانه‌­ها تلاش می­‌کنند، کارگرانی که شب و روز به تولید مشغول هستند، تهیه مواد اولیه را از داخل کشور و یا علیرغم تحریم­‌ها، با زحمت زیاد از خارج کشور، تهیه کرده‌­اند و جامعه را از وابستگی به بیگانگان نجات داده، کشور را به خودکفایی رسانده و حلقه­‌های تایر را به بازار روانه می‌­کنند، که نیاز جامعه برطرف گردد، در مقابل این گروه مولد و اثرگذار، گروهی قرار دارند به نام دلال و واسطه‌­گر، این گروه بدون تحمل کمترین زحمت وتلاش  ونگرانی، در این بازار مکاره، اقتصادی را تعریف می‌کنند که نقش آنان در این معامله، واسطه‌­گری است.

آنها نه غم مواد اولیه دارند، نه غم کارگر و نه تولید. در مقابل، تولیدکننده می‌­نشیند و اگر با احتساب سرمایه و کارخانه و تولید و مواردی از این دست، با مبلغ تمام‌­شده، با درصدی سود و یا متاسفانه زیان، محصول را به بازار عرضه می­‌کند، واسطه بدون زحمت و نگرانی مبلغ تایر را دو برابر کرده، به بازار عرضه‌ می‌­کنند. مصرف­‌کننده نیز وقتی جانش را به خطر افتاده، می‌­بیند و نیاز اتومبیلش به تایر را، به هر قیمتی تامین می­‌کند.

«تایر نیوز» قصد دارد در این زمینه به مسایلی بپردازد که مورد نیاز جامعه بوده و به تولید این محصول مهم و استراتژیک، کمک کند و دست واسطه‌­گری و دلالان را از بازار این صنعت مورد نیاز کوتاه کند.

از دیگر مواردی که در نظر است «تایر نیوز» بدان‌ بپردازد، موضوع کارگران این صنعت است که سختی کار را به جان خریده، برای خودکفایی جامعه به کار مشغول است، رفاه کارگران و تامین نیاز زندگی و برآوردن رضایت شغلی آنان است.

«تایر نیوز» حقی هم به مصرف­‌کنندگان می­‌دهد، مصرف­‌کنندگان وسایط نقلیه سنگین و سبک. رانندگان‌ وسایط نقلیه سنگین به دلیل سیر مسیرهای طولانی در جاده‌­ها و حضور در حلقه‌ اصلی توسعه اقتصادی، به عنوان مهمترین مصرف­‌کنندگان نقش بسزایی در این صنعت دارند. به هر حال تمام تلاش این مجموعه آن است که بتواند نگاهی همه­‌جانبه و جدی به مسائل و موضوعات مبتلابه صنعت تایر، تولیدکنندگان، کارگران و مصرف‌کنندگانش داشته باشد.

کد خبر 138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha